fredag 1 februari 2013

DOP-PLANER OCH KÖNSORD

Idag har vi pratat med kyrkoherden angående Weras dop. Jag är rätt så traditionell av mig och vill att Wera ska döpas i kyrkan. Som många vet så kryllar det av kyrkor på Gotland och för att spara in lite pengar så täcker församlingarna flera socknar. Vi tillhör Väskinde församling som omfattar 6 närliggande socknar. 
Tyvärr är vår kyrka stängd för renovering, så vi valde att boka in dopet i Foles kyrka istället, som enligt kyrkoherden är den finaste kyrkan i församlingen.

Vid samtalet idag så frågade kyrkoherden bla vad barnet i fråga har fått för namn.
- Wera Maria Smulan Bengtsson! svarade jag stolt.
- Mja.. Smulan... nja, ni vet väl att det är ett vanligt smeknamn på det kvinnliga könsorganet? svarade hon.
- Eh?! Nej, det känner jag inte till..! Är det? sa jag.

Efter lite prat fram och tillbaka, bla om att namnet redan var godkänt och registrerat så sa hon:
- Det kanske bara är i mina bekantskapskrets man säger så då?
Mitt svar kom helt spontant:
- Ptja... Jag vet inte... Vi pratar inte så ofta om kvinnors könsorgan i min bekantskapskrets.
(I efterhand är jag rätt nöjd med det svaret faktiskt:))

För mig är smula möjligtvis slang för mössa... Men å andra sidan så har jag en kompis som lite grovt kallar pälsmössor för björnfi**or... Så ja... Hon kanske har rätt ändå? Kanske kommer vi att få be Wera om ursäkt om ett antal år, när hon ilsket deklarerar att hon vill ta bort ett namn?

Men tills dess får hon allt heta Wera Maria Smulan Bengtsson!

Nu återstår bara resten av planeringen. Hitta tårta, planera dukning, beställa inbjudningskort osv.
Fun stuff!

Söt doptårta från sockerrus.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar