lördag 2 februari 2013

BRAKFRUKOST OCH BARNMAT

Att låta maten tysta mun är ett av de tråkigaste uttryck jag vet. Jag förstår att det kan finnas stunder då det behövs, men i största allmänhet så tycker jag att matstunden är en social stund där man pratar om dagen som varit och allt möjligt annat som kan dyka upp.

Men i vår verklighet så sitter det oftast små barn vid middagsbordet som egentligen är lite för trötta efter en intensiv dags på skola, fritids och träning. På helgerna är det lite annorlunda och vi får ofta till en mysig stund även om dumburken gärna lockar barnen från bordet lite för snabbt. Inte heller vid helgfrukosten får jag det riktigt som jag vill. Vips i med en macka och snälla får jag gå från bordet?

Men så idag presenterade vi BRAKFRUKOSTEN. Inget mindre än en tidig brunch egentligen. Och jäklar vad bra det funkade! Alla satt kvar länge, åt i lugn och ro. Och jag har aldrig sett så mycket frukost landa i magen på de små. Må så vara att det mesta av korv, bacon, äggröra, bönor, köttbullar osv blev kvar på faten. Må så vara att Maja bara åt sin vanliga smörgås med tomat på. Men hon åt FYRA stycken. Oliver smakade nog på allt, men smörgås med gravad lax var den klara favoriten. Det slank nog ner en sisådär fyra stycken där också.

En sak som jag har lärt mig när det gäller lite mat-kinkiga barn är att göra maten rolig och spännande. Och att framförallt göra barnen delaktiga i tillagningen. Med rolig och spännande menar jag faktiskt inte att man ska trä spagetti genom varmkorv, eller att man ska trycka ut roliga figurer med pepparkaksformar.
Låt dom vara med och laga maten. Låt dom smaka på allt  och förklara var råvarorna kommer från osv. Och nej, det behöver inte bli så kladdigt när dom får vara med och hjälpa till. Fråga Oliver (blott 8 år), jag vet ingen som är så vass på att panera fisk som han är. Snart ska jag lära honom att slå en hollandaise tror jag ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar