tisdag 11 september 2012

FINA FISKEN

Det finns små speciella charmigheter med att bo på landet. Som nyss tex när en fiskare knackade på och frågade om jag ville köpa färska flundror. Ja tack, 10st tar vi. Hade jag vetat att det kostade 20kr/kg så hade jag nog köpt hela lådan. 40kr ville han ha för 2 kilo. Han fick lite dricks och så sa jag att han gärna fick komma tillbaka.

Lite försynt frågade han om vi inte redan hade någon fiskare som körde till oss. Nej, ingen som kommit förbi under den tiden vi bott här svarade jag. Bra, då kommer jag tillbaka sa han med ett stort leende och jag fick en känsla av att det förkommer ett visst revirtänk när det gäller försäljning på gårdarna.

Hoppas fisken inte legat länge bara, tänkte jag när jag bar in påsen till köket. Men nej, det behövde jag inte oroa mig för då det sprattlade till lite i påsen när jag la den i diskhon. När jag rensade fisken fick jag ytterligare bevis för att fisken var färsk - några fiskars senaste måltid levde fortfarande i magen!

Något annat finfint är den underbara nyheten att spisen och fläkten faktiskt kommer redan imorgon!! Benny på Iconic är värd allt beröm för sitt engagemang i att jag ska få min beställning på plats så snabbt som möjligt. Vilken superservice! Igår fick jag dessutom en ursäkt från Verner & Verner där de beklagade att jag fått jaga reda på informationen själv.

1 kommentar:

  1. Men så underbart. Jag vill också bo på en vacker ö där det finns fiskare som stannar förbi med dagens fångst. Lyllos Er.

    SvaraRadera