torsdag 13 september 2012

BABYNEST OCH ANNAT BABYNYTT

Igår sydde jag ju som sagt ett babynest till smulan. Det blev ett i grå fleece. Det är svårt med klatschiga färger så länge man inte ve vad det ska bli. Å andra sidan kommer det ju att matcha till allt sen :)
Man kan självklart köpa färdiga babynests, men eftersom jag tycker att det är roligt att sy och eftersom det verkligen är busenkelt att sy ett så gjorde jag det själv. Mönstret lånade jag från bloggande Junimamma som så generöst delar med sig av mönster och beskrivning. Det enda jag frångick var att jag valde 2 cm tjock skumgummi i botten istället för stoppning. 

Och såhär blev resultatet


Varför babynest? Det ska ge en varm och ombonad känsla som imiterar den i mammans mage. Det ska bidra till att bebisen känner sig tryggare och mindre ensam när den ska sova. En bekant och nybliven mamma talade så varmt om babynestet hon hade och nog såg lilltösen ut att sova gott däri, så jag kände att jag ville testa ett jag också.

Lite annat som tillkom igår var en gosig liten nalle

Sällskap till vovven som vi fick av blivande mormor och morfar


Och boken När jag var liten. 
Full med små söta kuvert, lappar och miniböcker att fylla med minnen



En liten tidning att klistra in nyheter i från smulans födelsedag


Små hjärtan att skriva smulans smeknamn på. Ett kort kan jag ju redan fylla i ;)


Vad blir smulans första måltid och favoriträtt?



2 kommentarer:

  1. Vad fin ditt babynest blev! Jag tycker verkligen om den gråa färgen och det ser verkligen mysigt ut!
    Jag kanske skulle prova på att sy en jag med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart du ska! Jag kommer nog att sy ett till sen. Så kan jag ha ett som alltid ligger i vagnen och ett som ligger i sängen.

      Radera