tisdag 29 maj 2012

TOTAL BLISS

Allt nytt i livet ger nya erfarenheter sägs det. På sistone har jag och Martin fått uppleva de havandes hormonella berg-och-dalbana. Jag kan gå i taket för nästan ingenting, börja gråta för vad som helst och i nästa stund är jag världens lyckligaste. Jag kan skratta åt mig själv när jag är som vanligt, men det är inte så lätt varje gång att inte känna igen sina egna reaktioner. Nu börjar jag förvisso lära mig att se skillnad på hormon-humör och vanligt humör. Det är tur att Martin har en ängels tålamod med mig..!

Igår hade jag en sån dag då det först var klackarna i taket och sen övergick till småsnyftande halvdepp. När Martin ringde för att kolla läget blev han orolig när han hörde att jag var nere. Med ynklig röst försäkrade jag att det var bara hormonerna och att jag förmodligen skulle vara glad igen när han kom hem.

I väntan på att det skulle gå över så terapi-bakade jag. Det blev vetelängder fyllda med rabarberkompott. Härliga Hanna efterlyste någon som ville gå loss på hennes rabarberland och jag var inte sen att bege mig dit för att förse mig till jag skämdes!

Och nu till det bästa! Minns ni Leilas rabarberbullar som jag la upp här förra helgen? Längderna blev en variant av dessa. Degen gjorde jag som jag alltid gör, dvs som det står på mjölpaketet och så tog jag Leilas recept på kompott. Och jag säger bara: 

-HerreGUD vilken kompott!!! Den kan rädda vilket crappy mood som helst! Den är så god att det spritter ända ner i tårna! Det var total bliss och jag var strålande glad när Martin kom hem från jobbet och det höll i sig hela kvällen :)

Om du blir lite sugen på kompott nu, straight up, med glass, i bullar eller med nåt annat gott så kommer receptet en gång till:


Rabarberkompott
1 liter skivade rabarber
3 dl strösocker
1 färsk vaniljstång
Saft av 1 citron
2 msk vatten


Koka rabarber, strösocker, vaniljstång och citronsaft och 2 msk vatten till en kompott. Inget mer vatten behöver tillsättas eftersom rabarber innehåller så mycket vatten i sig. Koka den tills nästan all vätska kokat bort (det tar cirka 30 minuter) och låt svalna.


För receptet i sin helhet, klicka in på Leilas hemsida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar