tisdag 29 maj 2012

KONSTEN ATT STRESSA AV

Det är alldeles för mycket som snurrar i huvudet nu med renovering, försäljningar av lägenhet och hus, graviditetstankar, hormoner och allt det vardagliga i största allmänhet. Sover dåligt på nätterna pga att kroppen ställer om sig och pga tankar som snurrar in sig i märkliga drömmar. Jag kan inte ligga på höger sida eftersom det lilla livet gärna hänger till höger och det gör ont om jag ligger för länge på höger sida...

När jag känner att det blir för mycket så brukar jag ta långpromenader eller baka. Igår och idag har det varit tråkväder, så jag har bakat. Jajamen... Igår blev det som bekant längder med rabarber. Idag blev det wienersnittar, hasselnötskakor, brysselkex, midsommarlimpor och svensklimpor. Jag hade tänkt baka kanelbullar och tékakor också. Men Martin hann hem och stoppade mig. Så då vet ni vad jag kommer att baka imorgon ;)

Midsommarlimpa heter egentligen Snabbakad limpa. Men efter att ha gjort succé på en midsommarknytis så kallar jag den för Midsommarlimpa. Den är inte vacker och ser ut som något man kan slå ihjäl folk med. Men ack så god!

MIDSOMMARLIMPA

Så här gör man 1 limpa:

Sök upp Satta Massa Gana av The Abyssinians på tex Spotify, eller klicka på länken, höj volymen och tryck på play.

Ta sedan:
1/2 dl krossat vete
1 dl havregryn
3 dl grahamsmjöl
5 dl vetemjöl
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
4 dl filmjölk
3/4 brödsirap
1/2 dl lingonsylt/lingon

Värm upp till 200 grader i ugnen.
Blanda alla torra ingredienser. Blanda ner fil, sirap och sylt. Rör ihop till en klistrig smet. Använd med fördel degkrokarna till elvispen.
Smörj en brödform på ca 1 1/2 liter. Klutta ner smeten i formen. Strunta i att jämna till det. Det hjälper inte.
Ställ formen på gallret på ugnens botten och grädda i 55-minuter. Låt den svalna under duk.

Finemang att frysa in och håller sig saftig i flera dagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar