onsdag 15 februari 2012

SAME SAME, BUT DIFFERENT

Vet ni, jag inser nu att jag faktiskt aldrig gjort köttfärssås förrän idag. Jag har absolut gjort någon form av såsighet med köttfärs i, men inte har det varit någon riktig köttfärssås inte. Att göra en riktig köttfärssås tar förvisso nästan två timmar och är kanske inte vad man känner att man har tid för till vardags. Särskilt inte när man precis kommit hem efter jobb och barnhämtning. Men det här blir så gott att man kan flytta rätten från vardag till helg. Och gör man mycket så går det ju galant att frysa in och ta fram sen.

Så här gör man den:

Italiensk Köttfärssås

Portioner: 8-10 portioner

5 gula lökar
150 g rotselleri
4-5 msk olivolja
1 kilo köttfärs
2 burkar tomater (à 400 g)
3 dl vatten
2 buljongtärningar
2 1/2 dl rött vin
1 dl tomatpuré
1 tsk socker
2 tsk salt
2 tsk nymald svartpeppar
2 msk torkad oregano eller torkad basilika
3-4 vitlöksklyftor
2 dl vispgrädde

Skala och finhacka löken. Skala och skär sellerin i små fina tärningar.
Fräs lök och selleri i lite olja i stekpanna och flytta sedan över grönsakshacket till en rymlig gryta.
Bryn eller fräs lite av köttfärsen i taget i stekpannan och smula sönder färsklumpen med till exempel en trägaffel. Lägg efter hand över det frästa i grytan. Vispa ur stekpannan med lite vatten och häll skyn i grytan. Häll också i tomaterna med sitt spad och späd med vatten. Vänta med salt, vin, grädde och kryddor.

Koka såsen med locket lite på glänt i 1 1/2 timme. Rör om i grytan då och då. Lägg efter ungefär halva koktiden i buljongtärningar, vin, tomatpuré, oregano eller basilika samt salt, socker och peppar. Späd efter hand med en aning mer vatten om det behövs. Smaksätt mot slutet med pressad vitlök och lite mer oregano eller basilika. Häll då också i grädden. Koka sista kvarten utan lock så att såsen kan koka ihop och bli ganska tjock i konsistensen. Smaka av den färdiga såsen - oftast behövs lite mer salt och peppar eller en extra vitlöksklyfta.

Recept hittade jag på DN.se och sen ändrade jag lite så som jag altid gör ;)

4 kommentarer:

  1. Synd på grädden ;) "en riktig köttfärssås innehåller inga mjölkprodukter" (Per Morberg) Vi har ständig fajt här hemma om gräddens vara eller icke vara. Vi har löst det genom att jag lagar på mitt sätt (det rätta) och Henrik på sitt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja, den omtvistade gärdden. Inte ens italienarna kan komma överrens där :)
      I det här receptet kan man absolut hoppa över grädden. Men jag tog med det den här gången eftersom jag aldrig använder det i köttfärssås annars.

      Radera
  2. Har du gjort den här såsen? Blev den god?

    SvaraRadera
  3. Ja, jag har inte hjärta att slänga min jag heller. En sån liten envis sak måste bara få leva vidare och utstråla god karma, kan behövas :

    SvaraRadera