tisdag 6 september 2011

Lilla Bjers

Jag är ju på riktigt dum om jag inte tar till vara på alla dessa gårdsbutiker som finns här på ön. Rena rama matskatten! Osäker på om Martin tycker att det är så spännande så jag passade på idag när jag åkte förbi en gård i samband med ett annat ärende.

I trakterna av Västerhejde så finns Lilla Bjers Gårdsbutik. Dom skyltar med att dom odlar meloner. Men dom har SÅ mycket mer i sin mysiga lilla butik. Allt är ekologiskt oxå. Och den som ätit riktiga ekologiska grönsaker, såna grönsaker som fått mogna på plats och inte i en långtradare, den vet hur gott det är!



Jag köpte röd chili. "Mild" stod det på skylten. - Ja, den ska ju vara mild. Men det blev nåt fel på den där i år. Riktigt god och biter bra, sa bonden.
Jag köpte en lök som väger nästan 500g. - Mild och krispig, man kan äta den som ett äpple. God i tomatsallad, sa han.
Tomater, till tomatsalladen. - Stockholmarna är som galna i dom där och i löken. Kajsa Warg-butiken köper mycket av oss.
En fläta med 10 enorma, doftande vitlökar. Den sa han inte så mycket om mer än - du vet redan att den är god.
5 kg "ditte"potatis. Får återkomma med smak på den men den luktar gott.
Ett gäng västeråsgurkor.
Och så gårdens stolthet - en melon-melon. Det är alltså inte den vanliga vattenmelonen vi är vana med. Den är gulaktig och ser nästan lite ut som en pumpa. Och den är så god att du får rys på ryggen, tårar i ögonen av smaklycka och du vill nästan pussa den där goa tjocka bonden för att han har odlat fram något så underbart gott. och ni ska veta att jag är inget stort fan av melon. Till och med hans vattenmeloner smakar fantastiskt. Jag fick provsmaka alla sorter :)



Martin middagsönskade en pastarätt med sparris som jag brukar göra ibland. Jag sa att han skulle få det. Men det var innan Lilla Bjers. Han får grillad fläskfilé med grillade fetaostfyllda chilis, tomatsallad och helgrillad vitlök. Kan det vara ok tro?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar