onsdag 27 november 2013

DIY VÄLLING

Det pratas mycket om att vällingen vi köper i butik är rena rama skräpet. Jag är inte tillräckligt insatt i kemi för att uttala mig om Sempers välling är bra eller dålig. Men, jag kan uttala mig om att jag upplevt den påstådda sockerkicken när Wera fått, i synnerhet mild fullkornsälling för barn från 8 månader. När vi gick över till fullkornsvälling för 1åringar uteblev kicken men istället spårade Weras mage ur så smått och det tog en stund innan det stabiliserades igen. 

Men så för ett tag sen snappade mina elefantöron upp ett samtal på öppna förskolan. En mamma pratade om att hon börjat göra egen välling och vilka positiva effekter det fått. Mättare bebis, inga kickar och en mage som blivit bättre. Jag fick receptet och delar det vidare här, för jag tycker nog att det kan vara värt att testa och Wera tycker iaf att det är jättegott!


2 msk bovetemjöl blandas med
2,5 dl vatten och kokas upp. Blanda ut med
2,5 dl ekologisk havremjölk
Lite ekologisk kokosolja. 

Smaksätt med lite kanel. 

Det klarar sig absolut över dagen i kylskåp. Förmodligen längre. Provsmaka innan. Mat brukar vara bra på att tala om när den är dålig.

Havremjölk kan man göra själv. Jag har inte kommit så långt i min matresa än. Men vem vet. Nästa DIY-inlägg om mat kanske handlar om egengjord havremjölk?

Till skillnad från vanlig välling så kan jag provsmaka det här utan att få kväljningar. Det här är faktiskt rätt så gott till och med. Och ärligt talat känns det bättre att ge Wera sånt som inte ger mig kväljningar..... 

OBS! Tänk på att havremjölk inte är avsedd för barn under 1 år. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar