söndag 17 mars 2013

HEJA ALLEMANSRÄTTEN!

Åh, idag har vi gjort nåt som jag längtat efter i flera år. Vi har varit ute i skogen och grillat! Strålande solig vårvinterdag, den perfekta platsen, sotiga korvar på nytäljda grillpinnar med bränt pinnbröd. Senap och ketchup ska vara på tub. Men finns ketchup på tub numera? Rätten avnjuts med skållhet varm choklad eller ljummet kaffe. Hur kommer det sig egentligen att chokladen förblir kokhet i termosen medans kaffet alltid blir ljummet?

Detta ska såklart avrundas med kanelbullar och festis. Tyvärr bommade vi bullarna idag, men festisen kom med.

Elda är roligt!
Men se till att du vet vad du gör och var försiktig!

Min älskade, som är uppvuxen i betongdjungeln har varit svårtflörtad på att få med ut i skogen, men efter idag tror jag inte att det ska bli några problem. Det är lätt att känna igen någon som är nyfrälst ;)

Pinnbröd, en ny och mycket uppskattad bekantskap för barnen.

I väntan på rätta glöden :)


En lyx som vi i Sverige ofta glömmer bort att uppskatta är allemansrätten. Tänk er att det i många länder skulle vara helt otänkbart och till och med straffbart att slå sig ner i någons skog, göra upp en liten brasa och grilla lite korv... Eller som på sommaren när jag varit ute med båt... Lyxen att kunna lägga till vid öarna i skärgården. Det är värt en hel del.

3 kommentarer:

  1. Ja Allemansrätten är något fint som vi har.
    Och finns det något godare än grillad korv ute med pinnbröd. Men ni ser ut att sakna klaffstolar.

    SvaraRadera
  2. ÅH vad underbart!! Allemansrätten är verkligen någonting som jag saknar. Njut av det vackra Sverige har att erbjuda!!

    SvaraRadera
  3. Härligt! Jag har tjatat på Philip i flera år om att grilla korv :)
    Läste precis om er resa, vad läskigt det måste ha vart när Wera blev så dålig, tur att ni slapp sjukhus och att allt blev bra och att ni fick några dagar där när alla var friska!
    Kram, Frida

    SvaraRadera