onsdag 7 november 2012

VANILJFUDGE TILL JULGODISET

Jag har julfeber! 

Jag har redan börjat planera och förbereda inför min jul-värdinne-premiär. Idag har jag provbakat en nykomling till fatet med julgodis.

Vaniljfudge!


Fina va :)


Här kommer receptet*

7 dl socker
1/2 dl sirap
1 burk kondenserad mjölk, sötad
1,25 dl vatten
2 tsk vaniljsocker


Gör så här

Lägg socker, sirap, smör, salt, kondenserad mjölk och vatten i en tjockbottnad gryta. Koka upp blandningen och låt den koka tills temperaturen blir 115 grader. Rör om lite då och då. 
Bli inte förfärad om du ser en hel massa brända flagor i smeten innan den är färdig. Fudgen får inte någon bränd smak av det, så kör på och sila sedan fudgen om så behövs.

Ta grytan från plattan och häll i vaniljsockret. Rör inte om ännu.

Låt blandingen stå och svalna lite. Vispa sedan med en elvisp (eller för hand om du orkar) i några minuter så att blandningen blir lite luftigare.
Vissa påstår att fudgen blir lite sockrig i konsistensen om den rörs för mycket efter sockret smält. Jag ska testa att röra istället för vispa nästa gång bara för att se skillnaden. Jag tyckte ändå den blev ok nu med elvispen.

Häll blandningen i en form du klätt med bakplåtspapper. 
Min form var för stor så jag vek in smeten i pappret och gjorde ett lagom stort paket av det. Smeten sätter sig ganska snabbt så det är inga problem att "paketera" den.

Låt smeten bli kall och skär sedan upp den i lagom bitar.


Väldigt gott och väääldigt sött. Så jag tror inte att man behöver koka så väldans mycket av det här. Det är inte direkt godiset man vräker i sig.

Nästa gång ska jag testa att ha i lite mindre socker då det blev lite lite för söta för min smak. En annan sak som jag ska göra annorlunda är att skära upp bitarna innan smeten kallnat helt. Nu hade den en tendens att spricka alldeles för lätt och på julgodisbordet vill jag ju ha så perfekta bitar som möjligt.

*Receptet har jag lånat här, där det kallas Amerikansk fudge.

2 kommentarer:

  1. Julgodis jag ska prova att göra;-) Ser super goda ut.

    SvaraRadera
  2. Ser ljuvligt ut!!
    Jag tycker iofs att det är lite vackert med ojämna bitar, men jag förstår precis hur du känner dig. Det är lätt att sitta här och titta på en bild och tycka att det ser fint ut, medans man svär tyst (eller högt) för sig själv när man håller på där inne i köket.

    SvaraRadera