fredag 5 oktober 2012

FREDAGSMYS OCH MORALPANIK?

Ikväll kör vi vuxen-fredagsmys med flera saker som inte var OK att inmundiga under graviditeten. Blodig biff från Ejmunds, hemgjord bearnaise och... ett glas rött! Favoritvinet, alla kategorier - Tommasi Amarone della Valpolicella i glaset! Men tro mig, det blir inte mer än ett glas. Har smuttat på mitt vin i en timme nu och jag har ännu mer än halva glaset kvar. Sköterskan på BVC har garanterat oss att 1-2 glas vin per vecka är helt OK och inget som skadar barnet. Detta får även stöd hos livsmedelsverket. Rekommenderat är såklart att man ammar eller pumpar ur en omgång innan man dricker sitt glas vin och det har jag gjort. En mätt och nöjd Wera slumrar i sitt babynest. 

Jag vet att många blir provocerade av ammande mödrar som dricker vin. Det kan utlösa moralpanik hos vissa. Vad tycker du? Är det OK eller inte?



3 kommentarer:

  1. De nya rönen stämmer säkert men för mig som fick barn när rekommendationerna var strängare känns det lite, jaa, ovant kanske. Men 1 glas och en stunds uppehåll i amningen tror jag absolut är helt OK!:)Njut av vinet och ha en fin helg! Kram Annelie

    SvaraRadera
  2. Det vinet är en riktig höjdare! Mums.

    Njut och drick vin. Som sagt, livsmedelsverket har gett ut rekommendationer så följ dessa. Att dricka alkohol när man är gravid är däremot inte att rekommendera... Ett glas vin när man ammar är en helt annan sak. Skit i moralkärringar i Sverige, för det är just här i Sverige som vi är ena riktigt moralkossor när det kommer till amning och alkohol. Vi pratar alltså mysdricka inte bli aspackad som också ofta är något som vi svenskar är bra på...
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Håller med om att det är ¨ovant¨. Blev själv lite provocerad första gången jag såg en ammande mamma dricka vin. Sköterskan på BVC tyckte att det var mer angeläget att isf fundera på vilka alkoholsituationer man kanske ska undvika. Tex tillfällen då alla runt omkring blir packade osv.

    SvaraRadera