torsdag 10 maj 2012

RAMSLÖKSSOPPA

Idag blev det "lokal" mat på lunchbordet. Gotländska specialaren Ramslökssoppa, med ramslök plockad framför snickarboden och lokalt odlad potatis från Lärbro.




Ramslökssoppa - Recept

4-5 medelstora potatisar
1 knippe ramslök (ca 30 blad)
1.25 liter hönsbuljong
1.5 dl grädde eller creme fraîche
salt och peppar efter behag

Skala och dela potatisen i bitar
Skölj ramslöken noga och ta bort stjälkarna. Grovhacka bladen.
Koka potatis och ramslök i en kastrull tills potatisen blivit mjuk. Mosa potatisen eller kör soppan med en mixer. Tillsätt grädde/creme fraîche, salta och peppra. Värm upp soppan igen och servera!

Jag hackade lite extra ramslök och strödde över soppan innan jag började äta. 
Mumma!

Ramslöken ser ut som liljekonvaljblad och smakar som en blandning av gräslök och vitlök. Löken kan även användas i tex sallad, kryddsmör, färskost osv. Ramslök går bra att frysa in vilket är himla bra eftersom jag har typ tusen ramslökar på gården!

2 kommentarer:

  1. Så gott! Samma dag lagade jag nässelsoppa, receptet är lik fast en half liter (kompakt) nässel blad istället för ramslök.Kathlyn

    SvaraRadera
  2. Ramslök har Bittan pratat om, låter gott. Samma dag lagade jag nässel soppa. Receptet är väldig likt, bara en half liter nässlor istället för ramlök.
    Kathlyn

    SvaraRadera