tisdag 24 januari 2012

KONSTEN ATT PLANERA KÖK

Sitter och funderar på en stundande köksrenovering. Hur ser det optimala köket ut egentligen? Bra arbetsytor, gott om plats och bra förvaring är såklart med på listan. Men sen då..? Modernt? Klassiskt? Gammaldags och lantligt?

Huset där köket ska bo har högt i tak, stora fönster med djupa fönsternischer och gott om utrymme. Jag funderar som så här: att välja ett ganska neutralt kök. Ett riktigt medel-kök. Som är varken modernt eller gammaldags. Och sen istället satsa på möbler och detaljer som får sätta själva känslan på rummet. 

Nåt så här kanske....

Bild från BoBedre.dk

Väldigt neutralt, lugnt och avskalat. Känns varken modernt eller gammalt. 
Älskar stenskivan! Undrar om den kostar skjortan...

2 kommentarer:

  1. Fast "klickskåp" är ändå ganska så modernt, plus att det känns som att "alla" har dem. Senare kommer man nog säga:"Titta, ett kök från början av 2000-talet." Personligen skulle jag välja luckor med handtag på, speciellt om det är ett gammalt hus. Och härligt med gamla trägolv! Hoppas ni behåller träfärgen. En personlig favorit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att det var "klickskåp" tänkte jag inte ens på :) Jag tänkte nog mest på att det var avskalat och inga krusiduller med luckorna. Det känns lätt att rusa iväg och låta lantligheten ta över och riskera ett pråligt kök.
      Jag hoppas att trägolven är i bra skick så att vi kan ha dom träfärgade! Än så länge vet vi inte riktigt vad som väntar oss under plastmatta och masonitskiva. Spännande!

      Radera