måndag 12 december 2011

HEJ VÄRLDEN!

Jag tror minsann att jag försatte mig själv i paus-läge under helgen. Jag kände mig helt slut och uttömd på energi. Inte sjuk, bara sänkt. Förutom att vara med på Olivers kalas på bowlingen i lördags så har vi inte gjort många knop i helgen. Vi intog soffläge och har avverkat nästan hela säsong 5 av Lost. Bara sista avsnittet kvar innan vi går in på sista säsongen. Vill inte att serien ska ta slut..!

Blev så sugen på nån kryddig, smakrik mat igår och bläddrade igenom Stora Medlehavskokboken och fastnade på receptet på Cerkes Tavugu (Tjerkessisk kyckling). Det blev riktigt bra och om du vill prova nåt nytt så kan jag rekommendera denna.

6 port

Ingredienser:
2 tsk paprikapulver (gärna lite spicy paprika)
1 krm cayennepeppar
1 msk valnötsolja

4 kycklingbröst med ben
4 kycklingvingar
1 stor gul lök, hackad
2 grovhackade selleristjälkar
1 hackad morot
1 lagerblad
4 färska persiljekvistar
1 färsk timjankvist
6 pepparkorn
1 tsk korianderfrön

250 g rostade valnötter
2 vita brödskivor utan skalk
1 msk paprika pulver, extra
4 pressade vitlöksklyftor

Paprikapulver och cayenne värms i en stekpanna på låg värme tills kryddorna börjar dofta, ca 2 min.
Blanda ner valnötsoljan och ställ sedan blandningen åt sidan.

Lägg kycklingbitarna i en stor gryta tillsammans med lök, selleri, morot, lagerblad, timjan, pepparkorn och korianderfrön. Häll på en liter vatten och låt det koka upp. Sjud sedan i 15-20 minuter tills köttet blivit mört.

Lyft bort grytan och låt buljong och kycklingkött svalna. Ta ut kycklingköttet och lägg åt sidan. Sjud buljongen i ytterligare 20-25 minuter eller tills buljongen reducerats till hälften. Sila, skumma och spara den rena buljongen.

Rensa kycklingköttet och strimla köttet. Lägg åt sidan.

Kör nötterna i matberedare tills det blir en grov pasta. Blanda brödet med 125 ml buljong och häll blandningen i matberedaren och kör i korta stötar under flera sekunder. Tillsätt paprikapulver, vitlök och lite salt och peppar. Kör blandningen slät. Tillsätt gradvis 250 ml buljong tills blandningen går att  hälla. 

Blanda hälften av såsen med kycklingen och lägg upp på ett serveringsfat, häll över resten av såsen och ringla den smaksatta oljan över och lite hackade valnötter.

Ändringar jag gjorde var att jag tog en hel kyckling som jag delade istället för att köpa lösa bröst och vingar. Jag halverade mängden valnötter och kommer nog att ta ännu lite mindre mängd nästa gång eftersom jag tycker att nötterna ger en lite för oljig smak.

Jag serverade tabbouleh och libanesisk gurksallad till. Gurksalladen var grym och ni får receptet på den lite senare idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar