onsdag 21 december 2011

ELDKONST OCH GUTASAGAN

Ett av guldkornen jag hittat här på ön är ju Lilla Bjers Gårdsbutik som jag skrev om tidigare i år. Idag bjöd dom på en uppvisning i eldkonst. Och eftersom jag älskar sånt så jag passade på att ta med mig Maja och Oliver dit.

Gutasagan, Gotlands skapelseberättelse illustrerades med eldkonst och lästes upp både på nutida gotländska och på forngutniska. Effektfullast var eldhjulet som inledde och avslutade föreställningen! Mest nervpirrande var nog när två av tjejerna gick fram riktigt nära Maja och Oliver och svepte facklor framför oss, så nära att vi verkligen kunde känna värmen värmen från elden... :)

Eldkonst av Elin Hoas
Bild lånad från Lilla Bjers Gårdsbutik på Facebook

Mest imponerande var nog att gruppen, Ny och Nidar bestod till största delen av gårdens syskonskara. Det gäller nog att ha is i magen som förälder när man låter alla sina barn ha eld som hobby. Tänk om dom börjar kivas under träningen... ;)

Jag passade även på att köpa en ny fläta med vitlök! Det hänger bara en enda liten vitlök kvar på flätan jag köpte i somras och jag är inte alls sugen på att återgå till "vanlig" vitlök. Nu har jag så jag klarar mig ett tag till!


1 kommentar: