torsdag 20 oktober 2011

Igår

Idag är det 1 år sen jag och Martin började prata med varandra utanför en spelmässa i Köpenhamn, sen Martin, hans kollega och jag tog en öl i baren på hotellet för att fördriva lite tid innan dom skulle iväg på galej och jag skulle sova. Så igår överraskade jag Martin med en nästan-1-års-middag. Det blir ju så mycket mer överraskande när det är på fel dag tycker jag :)

Så igår när han kom hem så var bordet dukat enligt konstens alla regler med alla glas och tallrikar samt besticken som är snygga men svåra att äta med. Ibland måste snyggt gå före praktiskt. Helst ofta!

På menyn skulle det ha varit grillade pilgrimsmusslor med tryffelolja till förrätt, hjortfilé med duchessepotatis till huvudrätt och brulepudding till efterrätt. Men färska pilgrimsmusslor är beställningsvara och hjortfilé verkar vara nära på omöjligt att få hit. Så det blev färska räkor med 3 olika aiolis och grillat lantbröd till förrätt, helstekt rostas från Ejmunds Gård med hasselbackspotatis och tomatsallad med lök och basilika. Efterrättens råvaror gick i alla fall att få tag i så brulepudding blev det som avslutning.

80-tals inspirerad servering av räkor ;)

Vi hade världens mysigaste middag och var så upptagna med att äta, prata minnen och framtid så jag glömde att fota maten.

Underbart är i underkant löd betyget från igår. Så jag tror han gillade överraskningen.

Vi drack Labouré-Roi till förrätten, Amarone till huvudrätten och Dopff till "välkommen hem" och efterrätten. Förrättsvinet var toppen till räkorna, men inte något vin jag skulle ha som sällskapsvin.

En liten present fick han såklart oxå :)

Härligt att få överraska och skämma bort han som så ofta skämmer bort mig och som jag är så himla kär i!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar