torsdag 29 september 2011

Jaha, då får vi se

Nu har jag bokat tid med studievägledaren. Hon var vänlig och informerade mig att hon minsann bara jobbade med studier på Gotland och att jag nog kanske skulle vända mig till den högskola jag var intresserad av att studera på... Ska jag tolka det som att det är gott om restplatser på högskolan här? Det skulle faktiskt kännas himla bra om det var så. Man kanske inte kan tro det, men jag hade så dåliga betyg i gymnasiet att jag vägrade räkna ut snittet. Min enda chans egentligen för att komma in är att skriva bra på högskolenprovet. Jag har skrivit rätt bra dom gånger jag skrivit det. Men nu har dom ju gjort om det och lagt in helt omöjlig matte som jag inte ens var i närheten av plugga på gymnasiet.
Jag får nog kolla med min systerdotter som pluggar tekniska programmet, om hon kan hjälpa mig med matten. Jag hjälpte henne någon gång på högstadiet så hon är liksom skyldig mig det, kan jag tycka ;)

Studievägledaren ville ta en titt på mina betyg... jag sa att jag hade tappat bort dom i flytten och hoppades att hon skulle komma på att så gamla människor som jag kan söka in på andra sätt. Men jag blev tvungen att ringa min gamla gymnasieskola och be dom skicka en kopia på betyget. Det känns nästan som slöseri med både papper, porto och statliga medel.

Jag har alltid ångrat att jag slarvade bort tiden på gymnasiet och jag vill inte se mina hemska gamla betyg igen...

P.s. I samma stund som jag publicerade inlägget så fick jag en kopia av betygen per mail. Det var inte så illa som jag mindes och det är faktiskt ganska underhållande att jag lyckades få en 2a i litteraturkunskap. Jag känner ingen som läst fler böcker än jag har :)

Betyget kan ju ha att göra med att jag lite av princip inte läste de böcker som skolan valde ut?

Jag tyckte att jag kunde välja bäst själv. Jag brukade leka anarkist på den tiden. Något som inte alltid gynnade betygen alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar