onsdag 7 september 2011

Dagens lunch

Då jag inte är något modeorakel så får ni hålla till godo med dagens lunch/middag ibland istället.
Här är dagens lunch. Sjukt god om jag får säga det själv!



Det är nån sorts kycklingburgare tror jag. 

Strimlad kycklingfilé, kryddad med curry och cayenne stektes i olivolja tillsammans med skivad vitlök.
Stekte på några skivor av den goda milda löken från Lilla Bjers tillsammans med kycklingen och kryddorna.

Värmde hamburgerbröd jag bakade igår, men som aldrig åts upp.

Blandade Kavlis Deli remouladsås med Icas Thai sweet chili. Låter vidrigt men det blev really good.

Två skivor västerbottenost på brödet, några blad färsk basilika, kycklingbitar, lök, dressing, tomatskivor och sist men inte minst - senap och ketchup.

= Gott!

Recept på bröden:

25g jäst
2 msk olivolja
2.5 dl vatten
0.5 tsk salt
1 tsk honung
5 dl vetemjöl
1 dl rågsikt
1 dl rågmjöl

Sesamfrön

As always - smula ner jästen i en bunke. Värm vattnet till 37 grader, häll det över jästen och rör om tills jästen lösts upp.

Blanda i resten av ingredienserna. Degen kan kännas ganska oljig och lite hård som en pastadeg. Låt degen jäsa under duk i minst 30 min.

Häll upp degen och knåda den. Dela i 8 bitar och forma fina bröd som du doppar i sesamfrön och sedan lägger på en bakplåtspapperklädd plåt. Jäs bröden i 10 min och tryck sedan till dom ordentligt så att dom håller formen. Låt bröden jäsa igen i ca 40.

Grädda bröden i ugnen på 250 grader i ca 8 min.

Pssst! Bra att veta.... OM du nu skulle råka glömma bort en stund att du har hamburgerbröd som står på sista jäsningen (så att dom blir stående ca 120 min istället) så gör det inget. Dom blir precis lika bra ändå!

Bon apetít!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar