tisdag 19 maj 2015

Det funkar ändå

När du kommer till Malta, glöm allt du tar för givet hemma. Här görs saker annorlunda. Ett exempel är det här med adresser. Man har i princip aldrig husnummer. Husen har namn, vilka inte är sökbara i tex googlemaps. Gatunamnen finns i två versioner, engelsk och maltesisk. Den senare är alltid enklast att hitta i googlemaps. Utan den funktionen skulle jag f.ö aldrig komma fram till rätt adress för egen maskin. 

Om du frågar om vägbeskrivning är det heller inte helt självklart att du får ett gatunamn. Oftast får du en referenspunkt som du alltid antas känna till. Alltid. 

Ett exempel på detta är tex samtalet jag hade idag med ägaren av en kindergarten jag ska besöka för att se om vi ska skriva in Wera där. Jag hade adressen på engelska och den gick inte att hitta i googlemaps så när jag ringde upp dom idag då bad jag om den maltesiska adressen. 
- Nej den behöver du inte, det är så liten gata! Utgå från Uniglow, sa kvinnan. 
- Jag vet tyvärr inte vart det ligger, svarade jag. Har du adress dit då?
- Alla bet var Uniglow ligger, skönhetssalongen du vet.
- Nej tyvärr jag är rätt ny på ön...
- Du går bara förbi salongen och rakt fram en bit, så är det på en tvärgata där. Fråga vem som helst, alla hittar. Skolan är en äldre byggnaden brun panel runt fönstren. Ok?
- Men jag tar gärna maltesiska adressen om det går bra....
- Det är bara att ta vilken gata du vill, så är det en liten tvärgata en bit fram. Ok? Vi ses imorgon. Ring om du inte hittar! Välkommen!

Efter många om och men lyckades jag klura ut namnet på en parallellgata och på så sätt hitta gatan där skolan ligger. Så efter imorgon kanske jag även vet vart Uniglow ligger...

Men hur rörigt den än må verka så funkar det ju till slut i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar