måndag 25 februari 2013

HEJ FRÅN PARADISET

Vår paradissemester startade inte riktigt som vi tänkt oss. Martin blev sjuk i samma stund vi klev av planet och har precis avslutat en kur penicillin.

Igår insjuknade Wera och låg med feber strax under 40 grader. Inflammation i både öra och hals. Stackars liten..! Så nu är hon oxå satt på antibiotika. Läkaren tyckte även att jag skulle ge Wera dubbel dos av Alvedon. Men eftersom man i Sverige är så restriktiv med både paracetamol och antibiotika till små barn så bad jag mamma att dubbelkolla allt med sjukvårdsupplysningen på 1177 i Sverige. Penicillinet, Oroken som vi fått utskrivet var helt ok att ge henne, men sköterskan på 1177 menade att det var direkt farligt att dubbla dosen paracetamol! Min kompis som är sjuksköterska sa samma sak. 39,7 sa termometern igår när Wera skulle sova. Så vi la blöta kalla handdukar runt hals och fötter för att kyla ner henne lite.
Gissa om vi var glada när temperaturen i morse var nere på 38,2! Puh!

Hon äter dåligt och för att minska risken för uttolkning så blandar jag hennes ersättning med vätskeersättning för barn. Det tipset fick jag från en annan kompis som oxå är sjuksköterska. Tur att jag har så fina vänner inom vården :)

Sköterskan på 1177 förtjänar ett stort TACK för det engagemang hon la ner på att ta reda på allt kring Weras mediciner!

Bortsett från sjukdomar så måste jag säga att resorten och Mauritius överträffar mina förväntningar! Thailands-trogen som jag är så måste jag erkänna att folket här är minst lika glada, rara och hjälpsamma. Naturen är underbar och av det lilla jag hunnit se av ön så ser den underbar ut!

Ser fram emot några friska dagar nu, så vi kan utforska stranden och omgivningen!

Kram på er alla!

1 kommentar:

  1. Tråkig början på en fin resa, hoppas att det ordnar sig och att Wera o Martin blir friska <3 <3

    SvaraRadera