fredag 16 november 2012

THE WONDER WEEKS

Men herregud! Vad hände med den här veckan? Jag blinkade i söndags och så blev det fredag!

Att ha fått en liten bebis har förändrat det mesta i mitt liv. Inte bara tidsuppfattningen utan även mina prioriteringar, vanor och rutiner. Jag får även lära mig nya saker hela tiden. Om mig själv, om Wera, om Martin osv.

Ett nytt begrepp jag fått lära mig den här veckan är "Utvecklingssprång". Att bebisar växer mer i perioder och även utvecklas snabbare i perioder visste jag. Men i praktiken så trodde jag att det visade sig i att bebisen åt och sov mer samt att jag skulle få se hur nya saker upptäcktes och färdigheter utvecklades.

I verkligheten så innebär det så mycket mer. För några dagar sedan förvandlades vår lilla solstråle till ett litet knytte av kinkighet. Från att nöjd legat själv litegrann, sovit själv osv så kräver hon nu mer eller mindre konstant kroppskontakt, blir ofta missnöjd och nästintill hysterisk om hon vaknar själv. Detta varvas med korta stunder av stora leenden och precis på gränsen till små skratt. Hennes rörelsemönster har förändrats lite och hon ser på saker på ett nytt sätt.

För att få lite hjälp på traven med att förstå hur Wera påverkas av utvecklingssprången, när dom kommer och hur jag kan hjälpa henne under dessa perioder, så efterlyste jag boktips. Ett tips som dök upp och som innehöll precis det jag efterfrågade var appen The Wonder Weeks. För 15 bagis måste jag säga att det här är ett fynd som varje förstagångsförälder (som inte minutiöst gjort sin hemläxa innan förlossningen ) bör ladda ner!








3 kommentarer:

  1. Verkar vara en jättebra app som snarast kommer laddas ner!!
    Så runt fem veckor kommer alltså första åskmolnet?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men då var det så mycket gråt pga ont i magen så då missade jag det. Nu har jag oxå lärt mig skillnaden på gråt och gråt så då blir det mycket tydligare.

      Radera
    2. Ja, men då var det så mycket gråt pga ont i magen så då missade jag det. Nu har jag oxå lärt mig skillnaden på gråt och gråt så då blir det mycket tydligare.

      Radera