måndag 30 april 2012

GRISIGT PÅ LANDET

Träffade en av de nya "grannarna" idag. Han när egentligen inte grann-granne. Men det är han som äger all mark kring vår tomt och det är även han som äger ekonomibyggnaden ni kan skymta i bakgrunden på visa bilder. Han har också tidigare ägt det hus vi nu köpt.

Hur som helst, han var där idag så jag sprang i kapp honom för att presentera mig och kolla lite vad det var för en. En storbonde var det, en stor storbonde. Han har nog de största händer jag någonsin sett!

Han skulle så spannmål på åkrarna i år. Ärtor. Foder till grisarna. 
- Jaha, då är det dig vi ska beställa julskinka av då, sa jag.
- Nja... jag slaktar inget själv. Det har jag inte tid med, svarade han och fortsatte med
- Jag säljer ca 10.000 grisar per år.
- Oj! Ja det var ju några stycken... svarade jag.

På vägen hem nu så började jag tänka på hur in i h-te många grisar det egentligen är. 
10.000 grisar. Varje år.
Det är 833 grisar varje månad. 
192 grisar varje vecka och det är 27 grisar VARJE DAG. 
Det är sinnessjukt många grisar. Som säljs. Han måste ju dessutom ha ett stadigt antal bofasta grisar som producerar dessa 10.000 säljgrisar. Och det lär ju gå åt bisarra mängde ärtor för att göda alla dessa grisar. Jag måste nog åka hem till honom och se på alla grisarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar