fredag 10 februari 2012

FINGERFÄRDIG PIZZASALLAD

Veckans fredagsmys blir hemgjord pizza och till det, den obligatoriska vitlökssåsen, bean och hemgjord pizzasallad. Det tog några försök innan jag hittade rätt med salladen. Den blev gärna hård och trist. Men sen fick jag tipset att banka till vitkålen när jag strimlat den och SÅ kom jag på att jag hade alldeles för lite salt i salladen. Banka och salta, alltså :)

Pizzasallad på G

Jag gör min sallad med strimlad och bankad vitkål, olivolja, vit balsamvinäger, salt och krossad svartpeppar. Proportionerna körs på känsla och avmskaning. Sen får salladen stå och dra någon timme. Om du har båttom med salladen så kan den bli klar på en timme, men då gäller det att verkligen banka livet ur vitkålen.

Vitkålen strimlar jag med en mandolin. Just idag fick jag för mig att det här var mycket smidigare att göra utan skyddshandtaget. Men jag blev ganska omgående varse att det var en dålig idé och fick en hyvlad tumme. Bara att kasta kålen, plåstra tummen och börja om. Den andra gången körde jag med vänsterhanden, återigen utan handtaget. Blir nästan samma resultat där, hyvlat långfinger. Kasta kålen, plåstra fingret och börja om... Med handtaget på den här gången. Gick mycket bättre!

Stackars tummen...
Notera hund- och katthåren som lite stylish fastnat i plåstret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar