onsdag 1 februari 2012

EFTERLYSNING

Finns det någon som kan tipsa om en eller flera bra böcker om trädgårdar, träd, växter osv? Det känns lite som jag ska ta över botaniska trädgården när vi flyttar och jag vill lära mig hur jag ska sköta om allt och hur jag tar tillvara på skörden.

På gården finns bl.a. valnötsträd, fikonträd, flera olika sorters päron och äpplen, plommon, hallon, björnbär, jordgubbar, rabarber, vinbär, fläder av nån ädlare sort, rönnbärs sumak och buskar med japanska äpplen. Jag är dock väldigt tveksam till att dom buskarna bär frukt. Vi har även en lindberså som ska skötas och vi har ett växthus där jag vill odla något spännande. Tips?

Lite meloner i växthuset kanske?

Fikonträdet bär inte frukt än och har det förmodligen lite för kallt om vintern. Det är planterat så "bära in och förvara frostfritt" går inte. Någon som har tips på hur jag räddar fikonträdet om vintern?


7 kommentarer:

  1. Tack för kommentaren på vår blogg.
    Här har jag suttit och tittat och läst i er fina blogg en lång stund nu, jag gissar att fina Nisse är från Kennel Cockett där grabbarnaboys också kommer ifrån!
    Hit tittar jag mer än gärna in igen!!
    Ha det så bra.
    /Patricia o grabbarna boys!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv :)
      Nisse kommer från Simones första kull som föddes i somras, så en liten Cockett är han :) "Kusinen" Selma som bor i Malmö är oxå från Cockett och hennes matte tipsade om er blogg när vi började planera vårt hundköp. Ni har en jättefin blogg, med härliga bilder och bra tips på aktiveringar tycker jag!

      Radera
  2. http://www.landetkrokus.se/
    Kolla in denna sida. Kram syster

    SvaraRadera
  3. Hej hej!
    Kul att du hittade till min blogg. Jag får gratulera dig till en underbart frodig trädgård. :) Låter väldigt spännande.
    Jag har också ett fikon men hos mig i zon 4 så får de bo i kruka. Det skulle aldrig klara en vinter på friland. Mitt fikon är för ungt än för att få fikon och det kan vara samma sak för dig. Annars kan det vara ett Smyrnafikon som någon har plockat med sig hem från en utomlandsvistelse och då behöver det pollineras.
    Däremot kan jag tipsa om bra böcker. "Medelhavsträdgård på svenska" eller "Livet i solen: Skapa din egen Medelhavsträdgård" av Peter Englander, tror jag du kan ha nytta av. "Perenner" av Marie och Björn Hansson är ett måste. Det är en bibel som innehåller allt som är värt att veta om perenner. "Medelhavsväxter i kruka" av Eva Rönnblom står på min inköpslista.
    Lycka till!
    Hälsar, Anna-Karin

    SvaraRadera
  4. Hej igen!
    Utan att veta mer skulle jag gissa att det kanske inte står tillräckligt varmt och skyddat...? Frukterna kanske kommer igång för sent så att de inte hinner mogna? Hoppas du hittar lösningen i någon av böckerna. Googlade lite snabbt och kanske kan det här hjälpa till: http://handbok.alternativ.nu/Odling/Frukt_och_b%C3%A4r/Fikon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla!! Jag uppskattar verkligen tipsen :)

      Mvh
      Susanne

      Radera