onsdag 11 januari 2012

FINN FEM FEL

Nej, det går inte. 

Det finns ingenting som är fel med att vakna upp och se den här lurvige gossen bredvid sig i sängen. Den andra, inte lika lurvige gossen är inte så pjåkig att vakna bredvid han heller. Men han hade redan begett dig till jobbet när jag vaknade.



Vi har ju som sagt kört igång med klickerträning nu och jag kan bara säga - Hej och hå vad det går undan med inlärning nu. Jag har försökt att få Nisse att förstå kommandot "ligg" utan att jag gör en handrörelse. "Sitt"  och "hit" lärde han sig blixtsnabbt, men "ligg".... det ville liksom inte fastna (inget annat ville fastna heller iofs =/ ). I förrgår gav jag mig tusan på att det skulle gå. Klick klick, och bara några minuter senare satt kommandot "ligg" 7 ggr av 10.

Nu har han även lärt sig att stå på bakbenen när jag säger "upp".  Vi har börjat lära in det livsviktiga kommandot "stanna" och det funkar riktigt bra när vi kör det inomhus. Ute är det fortfarande lite för distraherande med allt som sker runt omkring. "Gå fint" övar vi på inne och det går galant. Ute är det svårare. I slutet av en promenad är han mottaglig för kommandon annat än "hit" och "sitt" så vi övar när han sprungit av sig lite.

Jag önskar att vi hade lärt oss klickerträning tidigare, då hade hunnit mycket längre med allt det här. Men bättre sent än aldrig :)

1 kommentar: