söndag 18 december 2011

SÖNDAGSMIDDAG

Något av det godaste jag någonsin ätit är revbensspjällen som serveras på Surfers. Dom är marinerade i en underbar sås med bla stjärnanis och kanel. Jag vill såklart lära mig att göra såna. Ikväll testar jag det här receptet från tidningen Lantliv Mat & Vin och tillsätter lite kanel. Jag har bytt ut de tjocka revbenen mot tunna eftersom jag tycker att det är godare. Då får man mer av den goda marinadsmaken oxå ;)

Revbenen ligger i marinaden nu. Den är bra mycket starkare än såsen på Surfers. God, men man kan nog väcka döda med den nu... Jag ska försöka skruva till den lite sen på slutet. Göra den sötare och lite kanel-igare, eller nåt. Håll tummarna! :)


4 portioner
1 kg tjocka revbensspjäll
3 vitlöksklyftor
1 urkärnad chilifrukt, t ex spansk peppar
4 stjärnanis
2 msk riven ingefära
1 dl soja
1 dl vatten
4 msk rödvinsvinäger
1 tsk krossad svartpeppar
1 ½ dl mörkt muscavadosocker
2 gula lökar
1 tsk salt
vatten

Bild från Lantlivmatochvin.se


1. Hacka vitlök och chili fint. Lägg i en kastrull med stjärnanis, ingefära, soja, vatten, vinäger, svartpeppar och muscavadosocker. Koka upp och låt sjuda i ca 15 min under lock. Låt svalna något. Lägg revbensspjällen i dubbla plastpåsar och slå över den varma marinaden. Låt marinera i 2–3 timmar, gärna längre.

2. Sätt ugnen på 150°. Skär lökarna i grova klyftor och lägg dem i botten av en ugnsform med lite vatten. Ta upp revbenen ur marinaden och lägg dem på lökarna med benen nedåt. Krydda med salt. Häll resten av marinaden i en kastrull och koka samman till en glaze i ca 5 min utan lock.

3. Sätt in revbenen i mitten av ugnen och stek i ca 1 timme eller tills köttet har en innertemperatur på 70°. Pensla då och då med glazen och vänd på revbenen efter halva tiden.

4. Skär upp revbenen och servera dem varma.

För säkerhetsskull så gjorde jag dubbel sats av marinaden. Så himla trist om det blir tråktorrt sen när man ska äta det och vill ha lite marinadsås till riset eller så :)

1 kommentar: