tisdag 29 november 2011

Vad gör man?

Nu ska jag skriva om något riktigt äckligt, så ni som är känsliga kan stänga ner och vänta på nästa inlägg istället.

Där vi bor finns det massor med katter. Jag älskar katter och har en själv. Men, jag tycker att det är vidrigt med katter som skiter i vår trädgård. I våras var det rätt äckligt att behöva kratta bort lämningarna från vintern.

Något som är ännu vidrigare är att ropa in valpen som lekt i trädgården och känna att han stinker kattskit i munnen. Eftersom katterna nu vant sig med att det finns en hund där ibland så är det återigen kattskit i rabatterna och under busken. Det äter valpen upp.

Jag har förstått att det är hundens sätt att städa bort spår efter andra som gjort "intrång" på hans område och att även om det är äckligt så är det normalt beteende. Och det är normalt för katter att göra ifrån sig på ställen där marken är lös att gräva i. Men om jag ville ha kattskit i trädgården så skulle jag låta min egen katt skita där. Jag vill inte ha andra katters skit.

Personligen förstår jag inte att man låter sina husdjur springa lösa vind för våg. Man vet aldrig var dom råkar ut för såsom bilar, rävar och ev människor som skadar djuren. Men sen så är det ju även en fråga om respekt mot de som bor runt omkring. De som inte vill ha djur i sin trädgård eller som är nöjda och glada med de djur de själva valt att skaffa.

Jag vet inte vilken katt det är som använder vår gård som toalett, jag vet bara att det inte är vår egen, som är inne. Jag gillar verkligen de grannar jag känner här som har katt och dom andra som bor här med utekatter känner jag inte och skulle förmodligen inte ha något emot dom heller. Så vad gör man? Biter ihop och gillar läget eller riskerar att stöta sig med halva området?

Det är ju trots allt inte olagligt att släppa ut katter så vitt jag vet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar