lördag 15 oktober 2011

Middag i Gotlands 90210

Igår var vi bjudna på middag i Väskinde, hos paret Bandholtz/Jönsson. Och den middagen mina vänner, den gick inte av för hackor. Fy 17 vilken mat Hanna hade lagat! Middagen inleddes med lite bubbel och en förrätt på carpaccio, melon och havskräfta. Pricken över var en underbar koriandersås. Det är första gången i hela mitt liv som jag har ätit koriander och tyckt att det är gott. Koriander är normalt en krydda som förstör allt på tallriken. Men den här såsen, den ska jag sno receptet på!

Ja tack, det här äter jag gärna igen!

Hälleflundra med potatis och hemgjord skagenröra följde upp förrätten. Och efterrätten som bjöds var pannacotta, självklart med äkta vanilj i, toppad med jordgubbssky och färska jordgubbar. Fantastiskt gott!
Våra vänner är inte bara grymma på att laga mat, dom har även grym koll på viner och varje rätt matchades med kanongott vin. För första gången har jag druckit ett dessertvin som var riktigt riktigt gott. Drack dock mer vin igår än jag gjort på länge så jag minns tyvärr inte vad det vinet hette. Men jag minns att Jocke sa att det var hans favorit-dessertvin så jag ska fråga honom vid tillfälle.


En bild kan säga mer än tusen ord ;)
Stort tack till våra fina vänner, Jocke (som tror att det är han som bestämmer) och Hanna (som vet att det är hon som bestämmer).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar