lördag 10 september 2011

Plommonkrämens övertalningsförmåga

Idag gjorde jag plommonkräm. Nu börjar mannen i huset äntligen haja varför jag vurmar för att det trädet ska få stå kvar :)

Då kameran fungerar lite när den känner för det så uppdaterar jag med bild på härligheten senare.

Recept på kräm:

1kg plommon
5 dl vatten
1 dl strösocker
_____________

3 msk potatismjöl
1/2 dl vatten

Lägg plommonen i kokande vatten i ca 1 min. Lägg sedan över dem i en skål med kallt vatten.
Dra av skalet och tryck ur kärnan. Dela plommonen i bitar efter egen preferens.
Koka upp vatten och socker. Lägg i plommonbitarna och låt dem koka under lock i ca 15 min. Ta bort ev skum.
Ta av kastrullen från plattan och rör ner redningen (häll i en tunn stråle så att du slipper en geléklump mitt i krämen). Vipsa/rör hela tiden!
Koka upp krämen snabbt igen och fortsatt vispande. Tillsätt ev mer redning tills krämen har önskad krämighet.

Ät den kall, ät den varm, ät den med eller utan mjölk. Kanske med lite kanel på?

Enjoy!

1 kommentar: