fredag 29 juli 2011

Baka surdegsbröd

Dagens väder får mig att börja planera allt jag ska göra i höst. Surdegsbröd känns som ett bra höstprojekt. Jag gillar tanken på surdegsbakande. Att baka är kärlek och att hålla liv i en surdeg kräver nog lite kärlek. Den ska matas och vårdas, annars dör den.

Jag har följt några vänner via Facebook och bloggar där dom skrivit om sina framgångar och motgångar inom surdegsbakandet. Och det verkar lite som att folk i allmänhet får ett litet förhållande med det där jästa kletet. Det vårdas och passas, lämnas bort till betrodda bekanta i semestertider. Den blir lite som ett husdjur. Någon enstaka har motvilligt dödat sin deg när dom åkt bort. Det låter lite sorgligt faktiskt... Men så är ju jag extremt blödig när det kommer till allt levande. Kan man kalla en jäst klutt med klet för levande? Den kan ju trots allt dö...

Jag ska nog försöka hålla lite distans till min surdeg om jag lyckas få igång en. Annars kan det ju gå överstyr alldeles!

Hur som haver så behöver jag införskaffa en snygg jäskorg. Men hur stor ska man ha? En sån här kanske?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar